Salig på sin tro

Har fortfarande lite besvär med ryggen. Lite bättre dock när man kommit hem och fått sova i sin egen säng istället för hotellmjuksängarna. Tror att jag kan strecha ut det sista nere i bäckenet,  (4 ländkotan är låst).

Appropå streching!
Ska man stecha eller inte? Min åsikt står klar, har man inga besvär med sin kropp så strechar man inte. Obs, gäller oss över 35. Varför sträcka ut muskler som inte varit utsträckta förut? Och hur blir det med alla små muskelgrupper som binder samman och stöttar. Ska dom bli kortare än dom stora musklerna då? Jag, och detta är jag personligen, anser att streching kan vara rent av skadligt om det utförs felaktigt. Eftersom de flesta som är i min åldersgrupp och börjar med styrketräning inte kan/vet hur man ska utföra riktig streching så anser jag att det är bättre att låta bli. Om ni nu nödvändigtvis ska strecha så rådfråga någon som vet hur man gör, efter 40 så är alla gymnastdrömmar bortblåsta och bäst före datumet för att bli vig är för länge sedan passerats. Visst går det att bli vig o smidig men då är inte styrkelyft den ultimata sporten att börja med.

Ta din träningsvärk som en man.
Träningsvärk är ett tecken på att en muskel har fått sig en genomkörare och gör sig beredd på att få ta emot mer stryk. Det är alltså INTE en blödning eller ett tecken på trasiga muskelfibrer. Träningsvärk är BRA för då har du träffat rätt med din träning. Sedan kan träningsvärk övergå i muskelvärk, knutar och andra besvärligheter men det är en annan femma. När du har träningsvärk så ska du inte köra samma muskelgrupp för tätt inpå. Låt värken ebba ut ordentligt. Det kan till och med vara läge att stå över tex ett bänkpass för att låta bröstmuskulaturen vila ikapp. Obs, detta gäller också +35 åringar.

Själv ska jag köra bänk idag och hoppas som vanligt på stordåd nere i lokalen.

Väl mött
Bolanius

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91