Ska man träna eller inte...

...det är frågan.

Tänkte belysa detta fascinerande ämne en smula. När jag i höstas var på Östra sjukhuset i Göteborg för provtagning då jag trodde jag hade fått hjärtsnörp (var stress) så sade läkaren till mig att jag var i finfin form. Jag häpnade en smula då jag enligt bmi-tabeller ligger på ett värde långt över det rekommenderade. När jag frågade om detta så skrattade han o sa att det är mycket bättre att vara tjock o vältränad än smal o otränad.

Då jag är lång o tung men har en ganska låg puls så är mycket förlåtet enligt doktorn. Det vill säga att jag har mycket bra arbetskondition. Dessvärre kan jag inte springa mer än 250m innan jag är halvdöd av lungförstorning o andra åkommor. Dit jag vill komma är att även om man fyllt 40 så är det inte nödvändigt att börja löpträna eller tokträna. Bästa sättet att komma lite i form o må bättre är styrketräning 2-3 dar i veckan samt några långa stärkande promenader i veckan.

Så till alla tjockisar där ute i Sverige, man måste inte ha magrutor, det räcker att sänka sin puls lite o bli lite starkare i kroppen så minskar risken för sjukdom och man kan fortsätta att äta o njuta vav det goda i livet. Lidls prinskorv till exempel.

Det finns ju faktiskt inget negativt i att vara lite starkare o ha lite bättre flås än du hade i fjol. Så det så.

Mitt nya motto lyder därför
Hellre tjock o stark än tanig o svag

:-) Bolanius

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91