Rätta mig om jag har fel...

...men hur är det med träning egentligen.

Träningsvärk är väl kontentan av att musklerna delvis reparerar sig från en tidigare utmattning. Styrketräning gör ju att musklerna får små skador (microtrauma) och sedan är det upp till kroppen att reparera dessa skador. Du hjälper ju till genom att tillföra rätt mat och ser till att kroppen får den vila o sömn som den behöver. När kroppen läkt dessa skador är alltså musklerna anpassade till att inte gå sönder på samma sätt när du tränar med samma vikter igen.

Vore det bästa för tillväxt, styrkeökning att hela tiden öka belastningen eller antalet reps vid VARJE träningstillfälle? Kanske inte i alla övningar samtidigt men i någon/några övningar varje gång. Styrketräning är ju ofta annars att man kör sina treor eller femmor på nån bekant vikt och sedan någon komplementövning per muskelgrupp. Kan det alltså vara vettigt att pressa sig lite hårdare o tyngre.

Det är ju vedertaget att man ska köra 5:or på 70% och 3:or på 80% för att bli starkare. Kanske är det så att man ska köra i stegar upp till failure lite oftare för att få mer fart på kroppen? Såg dessa funderingar på iform.no och blev lite konfunderad.

Någon som har några idéer?
Bolanius


Kommentarer
Postat av: Freddan

Hej!

Tror olika upplägg funkar olika för olika personlighetstyper och vad de gör och jobbar med innan träning.

Variation är nyckelordet tror jag och träna hårt.

Jag ser på de som anammat mina idéer och som är unga och tränar hårt, de har både blivit större och grovsigare men även starkare! Det gäller att dessutom tro på det man gör så underlättare det såklart.

Många styrkelyftare skulle säkert bli starkare om de tränade mer reps med lite kortare vila under perioder tror jag!

Lite typ en blandning mellan Janne och en fitnesskille och en styrkelyftare. Sen absolut är det nödvändigt att träna tungt med låååång vila mellan seten för att få rätt muskelfibrer!

Våga prova



//Freddan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91